Internationalisering
Wat als je niet mee doet?
In week 42 was het uitwisselingsweek. Dit houdt in dat de leerlingen die zich in de derde klas ingeschreven hebben en zijn uitgekozen voor het uitwisselingsproject, deze week op internationalisering gingen. De mensen die zich niet ingeschreven hadden of niet uitgekozen waren, moesten deze week gewoon naar school. Maar wat doe je nou op school als meer dan de helft op reis is?
Internationalisering
Internationalisering houdt in dat je naar een ander land gaat en daar bij je uitwisselingsstudent in het gezin komt. Een paar maanden later komt je uitwisselingsstudent naar Nederland en logeert in jouw gezin.
In de derde klas was er een voorlichtingsavond over de internationalisering. Daar werd vertelt wat internationalisering inhoudt, hoe je voor het internationaliseringsproject in aanmerking komt, hoe je je kan inschrijven voor het internationaliseringsproject, wat de uitwisseling kost en er werd over elk land waarmee wordt uitgewisseld, Verenigde Staten, Rusland, Duitsland en Turkije, iets verteld. Aan het eind van de avond werden de inschrijvingsformulieren uitgedeeld.
De
thuisblijvers
De mensen die zich in hadden geschreven en in aanmerking kwamen werden gelinkt aan een uitwisselingsstudent en gingen in week 42 op reis. De mensen die zich niet hadden ingeschreven of niet in aanmerking kwamen, bleven thuis.
Een voorwaarde voor de internationaliseerders was, dat ze na de herfst vakantie alles wat ze gemist hadden in de week dat ze weg waren, bijgewerkt moesten hebben. Door deze voorwaarde zijn of moesten sommige mensen thuis blijven. Andere redenen om niet mee te doen aan de internationalisering zijn o.a.: het is te duur, je hebt er geen zin in of je hebt heimwee.
De mensen die thuis bleven, moesten gewoon naar school. De lessen zouden gewoon doorgaan en de internationaliseerders zouden de gemiste stof inhalen. Dit was echter niet het geval. Omdat meer dan de helft van de klas weg was, gingen de docenten heel langzaam verder met de stof of ze gingen helemaal niet verder met de stof. Sommige lessen zijn dus opgevuld met kletsen, spelletjes doen of film kijken. Deze week was dus niet erg nuttig. Dit is ook logisch omdat als meer dan de helft van de klas weg is, de leraar moeilijk nieuwe stof uit kan gaan leggen, omdat hij of zij het dan na de vakantie nog een keer aan de mensen die op reis waren, moet uitleggen.
De school kan dus beter voor een vervangend programma voor de thuisblijvers zorgen in plaats van dat ze de lessen gewoon door laten gaan. Want in die week heb ik niks nuttigs gedaan in de les.
Hee Eva, je hebt een goed verslag geschreven over een, voor jou, nogal saaie week. Mij leekt het voor jou ook erg moeilijk om een verslag te schrijven over een week waarin je eigenlijk niets gedaan hebt. Je hebt hier een slimme en originele oplossing voor gevonden, door eerst veel te vertellen over wat de uitwisseling nou eigenlijk inhoudt.
BeantwoordenVerwijderenHoi Eva,
BeantwoordenVerwijderenOndanks dat het best moeilijk is om een verslag te schrijven over een week waarin je eigenlijk niets hebt gedaan, heb je het best wel goed gedaan. Ik vind het, net als Maartje, slim van je om eerst de hele internationalisering uit te leggen.